tisdag 9 mars 2010

Sála á Ísland (Islands själ)

Tre arbetsveckor har flytt och lämnat intet annat än hågkomst och minnen efter sig. Tiden skyr lätt när man har mycket i åstundan och förväntan, vilket vi erfarit ity dagarna kommit och gått och endast låtit sig märkas när man väl ska orientera sig i kalendern och fingret får svepa vida över bladet.

Emellertid har vi vunnit vänskap med både personalen och landet. Att bekanta sig med ett land är mycket likt att stifta bekantskap med en främling. Kommer man på besök blir man oftast stående i dörröppningen och bidar på en inbjudande gest innan man dristar sig till att stiga in. När man kommer in i farstukvisten börjar man skönja husgeråden, bohaget, grannlåten och vad främlingen håller för kärt och omger sig med. Vi har kommit dithän att vi står i farstun till Island.

Även om Island och Sverige delar ett gemensamt arv som nordiska bröder finns det dock märkbara skillnader. Islänningen är beslutsam, rättfram och har en beundransvärd styrka. Med ödmjukhet och utan högmod visar de en okuvlighet och tilltro på sig själva och sitt land som förbryllar och som jag sällan skådat annat än hos glesbygdsfolk. De är därutöver mer sällskapligt och vänligt lagda. Där vi svenskar har för vana att stå uppemot 2 meter från varandra när vi samtalar är det gängse tradition att islänningarna inte står mer än 1/2 meter från den som de talar med. Gestikuleringar och vänskapliga ryggdunkar hör till ett vardagligt samtal om väder och vind, varför vi svenskar i jämförelse kan verka loja, lama och hämmade.

Nu väntar vi med spänning att få bjudas längre in i stugan och gå rum efter rum och alltomsider stifta närmare bekantskap med Island. Hon är hövlig och proper men vi har hört om hennes historia och kärlek för dystra och mörka kväden. Vi tror dock att vi kan ackompanjera henne taktfullt och självsäkert med vår svenska vemodighet.

5 kommentarer:

  1. Om du någon gång får tid över Simon skulle du sitta perfekt som en skald som diktar om stora och små ting i dagens Sverige. Med ordet som vapen smider du så stålet smälter och vapnen omvandlas till plogbilar (vilket behövs när det är snökaos i Sverige.. ;) ). Jag ser fram emot att läsa dina kväden om det svenska samhället i framtiden.

    SvaraRadera
  2. Tack Chb!

    Jag skulle inte ha något emot att få mäla mina kväden och vässa min tunga mot oförätter och niddåd, att få bringa svalelse och tröst med lena och läkande ord - inte alls. Jag vet däremot inte om jag verkligen är karl nog för det.

    Men ditt förtroende värmer herr B. Jag stoppar det bakom örat och tar fram det när kritikerstormen piskar mig mör.

    SvaraRadera
  3. En helt annan fråga.. det är några studenter på fysplan som startat en blogg för hela utbildningen.. lite "av oss studenter för oss studenter".. och jag undrar om jag får skriva lite om er blogg där.. ??
    Tänkte det kan ge lite inblick för övriga om vad ex-jobb i utlandet innebär.

    SvaraRadera
  4. Och ja.. glömde ju.. adressen till den bloggen är: http://fysplanbloggen.blogspot.com/

    SvaraRadera
  5. Ja, det är klart Chb! Klart du får skriva om vår blogg och vad vi gör - vi har full förtroende för dig, skriv vad du vill. Däremot kan du väl vänta tills vi publicerat nästa inlägg där vi börjar beskriva lite mer vad vi gör/gjort under tiden vi har är. Då lägger vi in bilder och gör det mer målande också.

    yours truly
    Simon och Marit

    SvaraRadera