lördag 6 februari 2010

Studiebesöken, del 2 - Helsingborg

Det var ett tag sen vi skrev i bloggen. Det beklagar vi. Samtidigt har vi behövt de här senaste dagarna till ”rast och vila på stället”. Att traska fram i snöblask och nordanvind tär på livskrafterna, men nu är vi tillbaka – stronger, faster, Thellbro.

I måndags klev vi upp i arla morgonstund och tog 05.38 tåget till Helsingborg. Väl framme hade vi drygt en och en halv timme på oss innan vi skulle träffa Håkan Asmoarp, projektledare på H+ projektet. Bilderna i inlägget innan synliggör ganska väl vilken atmosfär hamnen andades; hamnmagasin, cementfundament, lastfartyg, färjor och flerfiliga uppmarschhområden. Det var svårt att skaffa sig en tydlig bild om hur detta skulle kunna inlemmas i resten av staden.

Strax innan klockan 11:00 klev vi in på SHIPs lokaler på Bredgatan 11 och väntade in Asmoarp. Lokalen, som var uppskattningsvis 100kvm stor, var fylld med information om H+projektet. Kartor, modeller, ljud och bildvisningar, rymliga utrymmen med sittplatser och en kafeteria – allt så att alla intresserade skulle kunna stilla sin nyfikenhet kring projektet i en stimulerande och avkopplande miljö. Imponerande och ytterst föredömligt med tanke på de ansträngningar som gjorts för att engagera medborgarna.

Prick 11:00 möttes vi upp vid receptionen av en reslig herre som tog oss i hand med ett fast och förtroendeingivande handslag. Herren presenterade sig som Håkan Asmoarp, projektledare för projektet. Under den kommande timmen, som skenade iväg snabbare än vi anat, fick vi en ganska klar bild av hur H+, ett av Sveriges största stadsbyggnadsprojekt, skulle genomföras. Vi fick en inblick i problematiken, fick uppleva visionerna i ord och bild, fick engagerat höra om möjligheterna och hur det hela utvecklats under de senaste 20 åren.

Med huvudbry och leende läppar lämnade vi utställningslokalen strax efter 12:00 och begav oss mot tågstationen för att ta 12:33 tåget mot Malmö.

Känslomässigt skulle jag vilja förklara mitt känsloliv under och efter mötet som följande (i kronologisk ordning); vänlig – imponerad – förvirrad – skamsen (över mina dåliga förkunskaper) – ödmjuk (över Håkans kunskaper) – avundsam (över Martins förkunskaper) – fokuserad – inspirerad – tyngd (över arbetsbördan som måste ligga bakom allt jag blev inspirerad av) – lättad (av alla tips jag lyckades snappa upp) – hängivenhet – stolthet – tacksamhet – separationsångest och slutligen förvirring och mental trötthet.

6 kommentarer:

  1. Tjenare Simon !
    Hamnade först på din fars blogg och slutligen hittade jag hit.
    Fasen va kul att se vad du har tänkt göra i framtiden, Och verkar framför allt vara ett
    roligt yrke du har tänkt dig.
    Lycka till på Island från en barndoms kamrat
    i tidig ålder;)

    / Marcus E

    SvaraRadera
  2. Nämen tjenare "Mackan"! Det var verkligen inte igår man hörde av dig. Va förvånad och glatt överraskad jag blir! Nu tror jag inte att jag lyckas hålla samma kvalitet på bloggen här som du kanske vant dig vid om du läst farsans blogg, men jag hoppas att du fortsätter följa vårt äventyr i väst. Det ska bli riktigt roligt faktiskt, jag har redan skrivit ihop en "att göra"-lista på allt jag måste ha gjort innan man åker därifrån.

    Som sagt, verkligen roligt att höra av dig Marcus. Till sommarn kommer jag vara i V-mina hos föräldrarna så om du har vägarna förbi är du välkommen att kika in på prästgatan. Jag bjuder på kaffe med doppa. =)

    SvaraRadera
  3. Måste verkligen varit inspirerande att få en inblick i det projektet, samtidigt, som du skriver, att man överväldigas av komplexiteten kan jag tänka mig. Men ge inte upp. Ni är ju två, så ni kan stötta varandra, och jag tror säkerligen ni kommer göra bra ifrån er.

    Tänkte lite här på översättning när ni åker till Island och presenterar vart ni kommer ifrån. Du Simon måste ju helt enkelt säg att du kommer från Want-Home-Mine.. det är ju den mest logiska översättningen jag kan komma på! ;)

    Kämpa på! Never give up!

    SvaraRadera
  4. "Inlemmas" är ett ord vi använder alldeles för lite inom fysisk planering. Bra initiativ Simon! //Kalle G

    SvaraRadera
  5. Shysst! Martin, tack för tipset på mailen! Simon, det ovanstående om hemortsbeskrivningen må du ju bara ta till dig nära hjärtat!

    Ni hamnar såklart under mina favoriter/bloggar/arkitektur & stadsbyggande i gott sällskap av inte mindre än 66 andra bloggar eller hemsidor av intresse, dock skall jag följa er bättre än somliga andra. God lycka nu! :-)

    /Anders

    SvaraRadera
  6. Nu börjar det ramla in kommentarer - va bra! Alltid roligt med kommentarslämnande gäster, välkommna ska ni vara.

    "Want-home-mine", haha. Calle, din gamle räv, den ska jag lägga bakom örat =)

    "Inlemma" är ett ord som jag personligen tycker används alldeles för lite, rent allmänt. Visserligen är jag för en språkutveckling men de gamla målande begreppen vi har bör vi vårda.

    Vi tackar och bockar för ditt intresse Anders, hoppas vi kan slå an på dina stadsbyggnadssträngar med fängslande berättelser från Island.

    SvaraRadera